top of page
  • Vörös Barbara

Digitalizáció és e- coaching


Digitális. Digitalizáció. E-learning. Online tanulás. Robotika. E (!)-coaching.

Ezeket a szavakat hallom magam körül nap mint nap. Nemcsak a tech oldalak hívószavai ezek, a munkahelyemen is nagyon népszerű kifejezésekről van szó. Mint az Y generáció tagja, sajátomnak érzem a technika világát, évek óta használok applikációkat nyelvtanulásra, képszerkesztésre, sokat játszom nemcsak a mobilomon, de számítógépen és x- boxon is. Nemcsak kikapcsolódásra, de tanulásra, fejlődésre, tájékozódásra is teljesen természetesen használom ezeket az eszközöket, részei a mindennapjaimnak.

Jó dolognak tartom, hogyha informatikai problémám akad, akkor választhatok aközött, hogy az Indiában ülő helpdesket zargatom, vagy írok a mesterséges intelligenciának, aki (egyelőre) kevésbé komplex dolgok megoldásában tud segíteni. Arca van, és hangja, vagy tíz nyelven kommunikál. És neme is, sőt még neve is van.

A tudomány ilyen irányú fejlődése izgat, nagyon várom már azt az időt, amikorra elterjednek pl. a háztartási robotok, és elvégzik helyettünk a házimunkát. Gondoljatok csak bele: soha többé nem kéne mosogatni, vagy ablakot tisztítani :)

Vannak tevékenységek, amikben nagy segítség lehet a mesterséges intelligencia. Vannak orvosi kutatások, amikben az okostelefonunkon keresztül mi magunk is részt vehetünk, mobilunkkal egy szerverre csatlakozva, segítve az hatalmas mennyiségű adat feldolgozását.

Ugyanakkor azt látni, a saját bőrömön tapasztalni, hogy ezek az alkalmazások szépen lassan felváltják az emberi munkaerőt, megijeszt.

Mint a tréning szakmában dolgozó, látom, hogy egyre kevesebb tréningre van igény a szervezet részéről, illetve lehetőség, hogy tréningeket szervezzünk. A kollégák szívesen mennének akár több napos tréningekre, bár igazság szerint sokszor nehézkes akár csak néhány órára kiesni a munkából egy workshop miatt, nehéz megszervezni, hogy nagy számban egy helyen, egy időben le tudjanak ülni tanulni. Erre jó megoldás lehet az online oktatás, bár ezzel kapcsolatban még nincsenek hatástanulmányaink.

Bennem erős kérdés, hogyan lehet online megtanulni egy nyelvet az alapoktól, anélkül, hogy lenne kivel beszélni, kiejteni a szavakat, aki rögtön korrigál, ha szükséges, vagy megdicsér, ha jól haladunk. Egy már meglévő nyelvtudást jól lehet fejleszteni applikációk segítségével, hiszen az alapok már megvannak. A szókincs fejlesztéshez, szótanuláshoz nem szükséges egy másik ember, az megoldható egyedül tanulva is, vagy filmeken keresztül.

A másik kényes terület számomra a soft skillek területe.

Ez az a témakör, amikor nem szakmai tudást sajátítunk el (ez utóbbihoz remekül hasznosíthatóak az e-learning anyagok), hanem amikor bizonyos képességeinket szeretnénk fejleszteni, legyen az időgazdálkodás, asszertivitás vagy akár a coaching szemlélet elsajátítása. Ezeknél a témáknál az alapok megtanulhatóak online, ami az elméleti tudást jelenti. Viszont gyakorolni, na azt nem lehet egyedül egy gép előtt ülve. Ehhez kell egy tréner, egy coach, aki feladatokon keresztül megmutatja, hogy mire vagyunk képesek, és a gyakorlás, beszélgetés hatására az önmagunkba (újonnan) vetett hittel tudunk tovább fejlődni. Ez az, ami fenntartja a motivációnkat, hogy változtassunk.

Ha erre képesek lesznek az online applikációk, akkor majd hátra dőlhetünk. Addig viszont azt gondolom, hogy van még bőven dolga mindenkinek, aki a tanítás valamilyen módjával foglalkozik.

Abban bízom, hogy bár rohamosan fejlődik a technika, közben nem feledkezünk el a személyes kapcsolatok fontosságáról. Az én víziómban valóban úgy fogjuk tudni használni az általunk kreált applikációkat, robotok által nyújtott segítséget, és mesterséges intelligencia által közvetített tudást, hogy az az emberiség hasznára fog válni. Abban hiszek, hogy ez rajtunk is múlik, hogy most milyen jövőt alakítunk ki magunknak.

#coaching

13 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page